Arról szeretnék néhány gondolatébresztőt adni, hogy miért lehet jó egy coachhoz fordulni olyan munkahelyi témákkal, mint például a kommunikáció, és a konfliktus helyzetek kezelése. És hogy miért nem elég erre egy gumikacsa. Nézzük meg…
Először is tisztázzuk, hogy a coaching (sajnos) nem csodaszer, tehát minden probléma megoldását nem lehet elvárni ettől a folyamattól és azt sem, hogy majd a coach mindenre mond valami okosat.
A coaching nem tanácsadás és nem is oktatás. Sokkal inkább arról szól, hogy feltárjuk a probléma valódi okát és megtegyük a lépéseket a helyes megoldás felé. Az ügyfélnek, aki a folyamatban részt vesz tehát jelentős szerepe van abban, hogy milyen hozama lesz a coaching folyamatnak, hiszen csak azzal lehet dolgozni amit ő elhoz témának és csak olyan mélységben, amennyiben ő feltárja.
De térjünk a lényegre, miben tud akkor támogatni a coaching?
Például abban, hogy a meghatározott céljaid el tudd érni és valóban meg is tedd a szükséges lépéseket. Biztosan tapasztaltad már, hogy önmagában már az sokat tud lendíteni az ügyeken, ha beszélsz róla. Méghozzá azért, mert akkor újra összefoglalod mindazt, ami ott kavarog benned. Azzal, hogy mesélsz róla egyúttal újra rendezed a gondolataid.
A fejlesztők erre használják a gumikacsát.
Nem vicc, tényleg létező fogalom és eljárás. Elmesélni a hibára futó kódot egy gumikacsának.
Miért működik? Azért, mert ahogy sorról sorra haladva elmondja a kód működését a fejlesztő, a hangos megfogalmazás és részletes elmagyarázás miatt új szemmel néz a kódjára, újra végig gondolja az egész felépítését és így képes megtalálni azt a hibát, amin a szeme már százszor átugrott korábban.
Most biztos azt gondolod: „Nagyszerű, akkor veszek én is egyet és elmesélem neki a problémáim!”
Hát… nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás. Méghozzá azért, mert a gumikacsának vannak bizonyos korlátai.
Az egyik ilyen korlát, hogy sajnos nem tud neked sokat segíteni az elemzésben.
Tényleg csak olyan problémák esetén hatásos, amiben személyesen nem vagy érintett, érzelmek egyáltalán nincsenek a porondon, sem pedig más emberek nincsenek a képletben.
Priorizálni se fog tudni segíteni, irányokat meghatározni se fog tudni segíteni. Nem fogja neked feltenni a kérdést: mi a legfontosabb számodra ebben a helyzetben?
És itt elérkeztünk a második nagy korláthoz, hogy nem kérdez vissza. Ha nem mondasz el neki mindent, akkor neki ez is megfelel. Nem késztet kérdésekkel újragondolásra, további gondolkodásra.
Ha elkezdesz körözni a problémában, nem fog tudni egy jó kérdéssel kimozdítani belőle.
Egy coach ezzel szemben meghallgat, kérdez, ezzel támogat téged összegezni, irányokat kijelölni, sorrendet felállítani, és végül tenni azért, amit elterveztél.
Egy jó barát vagy családtag, aki nem ismeri a munkádat szintén tud kérdezni. De őszintén, hányszor fordult már elő, hogy ha kicsit is kínosabb kérdést tettek fel, akkor kihátráltál és témát váltottál?
Ez természetes emberi dolog. Viszont, ha fejlődni akarsz, akkor nem kerülheted el a szembenézéseket és ehhez kell valaki, aki rendszeresen rákérdez arra hol tartasz a célhoz vezető kisebb feladatok megvalósításával. Mert azért mindenki tudja, hogy a személyes célok sokszor elhalasztódnak egy-egy munkahelyi nagyobb projekt vagy családi esemény miatt. Pedig meg lehetne őket valósítani a többi mellett szépen apránként.
És még egy kérdés: biztos, hogy ezzel akarod terhelni a szeretteid? Nem lenne jobb velük inkább tartalmas beszélgetéseket folytatni, és együtt szórakozni?
Ha szeretnél inkább barátaiddal kikapcsolódni és a számodra fontos célokon való munkához inkább keresnél egy szakavatott támogatót, úgy is mondhatnám „edzőt”, akkor keress bátran kérdéseiddel vagy mondandóddal.